Sambal Tumis Kerang

Posted by Dapur Orang Bujang Wednesday 16 December 2009


Bahan-Bahan:


1.2 kg kerang
2 senduk cili giling ]
20 ulas bawang merah ] digiling
4 ulas bawang putih ]
1 batang serai - diketuk-ketuk

10 sen asam jawa
2 sudu makan gula
Sedikit belacan
2 senduk minyak kelapa
Garam dan ajinomoto


Cara memasaknya:

Kerang dibersihkan dan direbus. Kemudian ambil isinya. Panaskan kuali dan tumis cili giling dan bawang. Bila garing masukkan pula kerang, serai, gula, garam dan ajinomoto. Setelah berminyak-minyak masukkan pula asam jawa dan belacan yang dibancuh dengan 1/2 cawan air. Gorenglah hingga likat. Angkat dan hidangkan.

0 comments:

About Me

Dapur Orang Bujang
Malaysia
Saya seorang remaja lelaki/ pria lanjang - baru sahaja belajar memasak untuk makanan sendiri juga menjamu kawan-kawan yang datang ke rumah. E-mail saya: orangbujang@ymail.com Saya berketurunan Malindo (darah campurnan Malaysia+ Indonesia)Ayah Jawa dan bonda minang jadi saya Melayu lah hehehee.. Jika ada resepi yang udah anda cobain silah kirimkan bisa kita kongsi aja dechh Jadi mari kita sama-sama mencuba resepi saya -> pasti menjilat jari<- email saya; orangbujang2@yahoo.com
View my complete profile

Awards From Searching Blog

Awards From Searching Blog
10Q

Berhibur Sambil Makan2 :)

SIARAN SETIAP HARI AHAD JAM 2.00/14:00 WAKTU MALAYSIA

BLOG: http://radiokita-malaysia.blogspot.com

Tukang masak handal