Kuih ketayap atau Kuih Gulung

Posted by Dapur Orang Bujang Saturday 26 December 2009



Bahan-bahan ( 3-5 orang )

utk kulit

# 1 cawan tepung gandum 2 biji telur
# 2 helai daun pandan
# 1 1/2 cawan santan (boleh diganti dengan fresh milk)
# 1 1/2 sudu kecil garam
# 2 sudu besar minyak masak
# Beberapa titik pewarna hijau

# utk inti

# 1/2 biji kelapa parut
# 3/4 cawan gula merah (boleh dikurangkan mengikut kesuaian)
# 1 helai daun pandan

Cara-cara untuk inti;

1. Masukkan kelapa parut dan gula merah tadi serta sehelai daun pandan. Kacau sehingga sebati sehingga inti kelapa tadi bercampur dengan gula merah selama 10-15 minit. Inti akan menjadi warna keperangan. Angkat. Buang daun pandan tadi.

2. Untuk kulit;

Kelapa parut tadi di blend dengan daun pandan dan perah, ambil patinya. Jika hendak gunakan santan segera cuma blend dengan daun pandan dan tapis.

Ambil tepung masukkan ke dalam mangkuk letakkan secubit garam dan campurkan pati santan yang telah di blend dengan daun pandan tadi. Kacau sehingga sebati .

Kemudian masukkan telur serta minyak dan kacau lagi. Jika hendak warna original ketayap tak payah guna pencelup, sebab warna daun pandan tadi akan membuat adunan tadi warna hijau, jika hendak tambahkan sedikit lagi perwarna, letaklah 2-4 titik ke dalam adunan anda.

3. Panaskan pan/kuali leper, letakkan sedikit minyak dan sendukkan 1 senduk adunan tadi dan layangkan pan agar adunan tadi bulat. Masak sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama. Setelah angkat terus masukkan inti dan gulung. (Cara gulung; , lipat kedua dua tepi sedikit dan gulung melentang. Ulangi sehingga adunan tadi habis. dan bersedia untuk sarapan.

0 comments:

About Me

Dapur Orang Bujang
Malaysia
Saya seorang remaja lelaki/ pria lanjang - baru sahaja belajar memasak untuk makanan sendiri juga menjamu kawan-kawan yang datang ke rumah. E-mail saya: orangbujang@ymail.com Saya berketurunan Malindo (darah campurnan Malaysia+ Indonesia)Ayah Jawa dan bonda minang jadi saya Melayu lah hehehee.. Jika ada resepi yang udah anda cobain silah kirimkan bisa kita kongsi aja dechh Jadi mari kita sama-sama mencuba resepi saya -> pasti menjilat jari<- email saya; orangbujang2@yahoo.com
View my complete profile

Awards From Searching Blog

Awards From Searching Blog
10Q

Berhibur Sambil Makan2 :)

SIARAN SETIAP HARI AHAD JAM 2.00/14:00 WAKTU MALAYSIA

BLOG: http://radiokita-malaysia.blogspot.com

Tukang masak handal