Resepi Laksa Penang

Posted by Dapur Orang Bujang Friday 18 December 2009



Bahan - bahan:

1 kilo laksa (dicelur)
1 kg ikan kembung
2 batabg bunga kantan
5 keping asam gelugur
10 biji cili padi
1 tangkai daun kesum
2 sudu besar otak udang
1 batang serai (diketuk)
4 liter air
1 biji timun
sedikit daun salad
2 biji bawang besar
2 sudu besar cili kisar
4 biji telur rebus
garam secukup rasa


Cara membuatnya:

1. rebus ikan kembung hingga lembut. buangkan tulangnya dan kisar isi ikan hingga halus
2. masukkan bawang besar, bunga kantan, serai, daum kesum, cili padi, cili kisar, asam gelugur, otak udang dan air ke dalam periuk. biarkan mendidih selama 20 minit.
3. kemudian masukkan isi ikan, garam dan masak lagi selama 10 minit.

Cara menghidang

1. masukkan laksa ke dalam mangkuk.
2. tuangkan kuah panas hingga penuh, bubuhkan salad, timun dan telur rebus

0 comments:

About Me

Dapur Orang Bujang
Malaysia
Saya seorang remaja lelaki/ pria lanjang - baru sahaja belajar memasak untuk makanan sendiri juga menjamu kawan-kawan yang datang ke rumah. E-mail saya: orangbujang@ymail.com Saya berketurunan Malindo (darah campurnan Malaysia+ Indonesia)Ayah Jawa dan bonda minang jadi saya Melayu lah hehehee.. Jika ada resepi yang udah anda cobain silah kirimkan bisa kita kongsi aja dechh Jadi mari kita sama-sama mencuba resepi saya -> pasti menjilat jari<- email saya; orangbujang2@yahoo.com
View my complete profile

Awards From Searching Blog

Awards From Searching Blog
10Q

Berhibur Sambil Makan2 :)

SIARAN SETIAP HARI AHAD JAM 2.00/14:00 WAKTU MALAYSIA

BLOG: http://radiokita-malaysia.blogspot.com

Tukang masak handal