Buah Melaka (Onde-onde)

Posted by Dapur Orang Bujang Wednesday 30 December 2009



Bahan-Bahan:

½ sudu gula pasir
¼ keping gula melaka
90 gm tepung beras pulut
1 sudu air pandan, pewarna hijau

Sedikit garam
8 helai daun pisang, untuk bakul
3 sudu kelapa parut, dibuang kulit airnya

Cara buatnya:
Sediakan inti dan kelapa: Campurkan gula dan gula melaka yang direcik. Campurkan secubit garam ke dalam kelapa untuk disadur.

Sediakan air untuk merebus: Masak air anggaran 1/2 periuk. Sediakan doh yang kental. Gulungkan doh di atas papan canai hingga menjadi sosej yang panjang dengan diameter setebal 12mm dan potong kecil-kecil.

Sediakan kuih: Golekkan tiap-tiap satu bahagian supaya bulat, buatkan lubang dan masukkan gula ke dalamnya. Tutupkan inti gula itu bentukkan bulatan itu semula. Masukkan dalam air yang mendidih hingga timbul. Tus dan golekkan kuih ke dalam kelapa yang sudah bergaram. Hidangkan dalam kelongsong, baluk atau dalam pinggan kuih.

Cadangan Hidangan:
4 orang (8 kelongsong yang mengandungi 3-4 biji).

1 comments:

  1. Osi Says:
  2. Hmmmmm.....ingin sangat makan nie....wuuuuuhhhh enak...

    Kue kesukaan aku....pegi beli dulu nih...benar2 ingin makan kue tu

About Me

Dapur Orang Bujang
Malaysia
Saya seorang remaja lelaki/ pria lanjang - baru sahaja belajar memasak untuk makanan sendiri juga menjamu kawan-kawan yang datang ke rumah. E-mail saya: orangbujang@ymail.com Saya berketurunan Malindo (darah campurnan Malaysia+ Indonesia)Ayah Jawa dan bonda minang jadi saya Melayu lah hehehee.. Jika ada resepi yang udah anda cobain silah kirimkan bisa kita kongsi aja dechh Jadi mari kita sama-sama mencuba resepi saya -> pasti menjilat jari<- email saya; orangbujang2@yahoo.com
View my complete profile

Awards From Searching Blog

Awards From Searching Blog
10Q

Berhibur Sambil Makan2 :)

SIARAN SETIAP HARI AHAD JAM 2.00/14:00 WAKTU MALAYSIA

BLOG: http://radiokita-malaysia.blogspot.com

Tukang masak handal