mee goreng basah

Posted by Dapur Orang Bujang Friday 18 December 2009



Bahan-bahan ( untuk 5 orang )

* 500-600 gm mee kuning
* 1 keping dada ayam
* 1/2 bawang besar(dimayang)
* 2 ulas bawang putih(dicincang)
* 2 sudu sos tiram
* 2 sudu kicap pekat
* 1/2 cawan sos tomato
* 2 sudu kicap cair
* sawi @ kobis
* sekeping tauhu goreng
* 1 1/2 sudu besar gula
* garam & sedikit ajinomoto
* minyak utk tumis bawang
* 1 sudu besar serbuk cili
* air


Cara-cara

1. tumis bawang dan bawang putih hingga agak garing.
2. bancuh serbuk cili dengan air dan masukkan ke dlm kuali setelah bawang garing
3. bila cili dah pecah minyak, masukkan ayam. lepas itu, bila ayam dah masak, masukkan sos
tiram, sos tomato, kicap pekat dan kicap cair.kacau rata.. masukkan 1 cawan air.
4. masukkan garam, ajinomoto dan gula. bila dah mendidih, masukkan tauhu dan mee. goreng
rata2
5. akhir sekali masukkan sayur2. kalo nak lebih gelap warnanya tambah kicap cair.
6. kalo nak pedas, potong cili api dan masukkan ke dalam mee. bole juga kalo guna serbuk black
peppe..

Selamat mencuba dari dapur orang bujang.

1 comments:

  1. Ria Nugroho Says:
  2. kayakny gampang nie bikinnya
    jadi mau nyoba ^^

About Me

Dapur Orang Bujang
Malaysia
Saya seorang remaja lelaki/ pria lanjang - baru sahaja belajar memasak untuk makanan sendiri juga menjamu kawan-kawan yang datang ke rumah. E-mail saya: orangbujang@ymail.com Saya berketurunan Malindo (darah campurnan Malaysia+ Indonesia)Ayah Jawa dan bonda minang jadi saya Melayu lah hehehee.. Jika ada resepi yang udah anda cobain silah kirimkan bisa kita kongsi aja dechh Jadi mari kita sama-sama mencuba resepi saya -> pasti menjilat jari<- email saya; orangbujang2@yahoo.com
View my complete profile

Awards From Searching Blog

Awards From Searching Blog
10Q

Berhibur Sambil Makan2 :)

SIARAN SETIAP HARI AHAD JAM 2.00/14:00 WAKTU MALAYSIA

BLOG: http://radiokita-malaysia.blogspot.com

Tukang masak handal