Gulai Lemak Keladi Bersama Ikan Kering

Posted by Dapur Orang Bujang Friday 5 February 2010



Bahan-Bahan:

2 rumpun batang keladi serta isinya
5 keping tulang ikan kering
10 biji cili api (ditumbuk)
1 ulas bawang kecil

3 cawan santan yang tidak terlalu pekat
Garam secukup rasa
Sedikit kunyit
1 batang serai


Cara:

Siang keladi, bersihkan dan celur hingga isi keladi separuh empuk. Toskan airnya. Masukkan ikan kering, cili api, bawang kecil hiris, serai, kunyit dan garam ke dalam periuk bersama santan. Biar menggelegak sambil dikacau supaya kuah tidak pecah minyak. Masukkan batang keladi dan biar mendidih sekejap. Rasakan garamnya dan bolehlah diangkat.

2 comments:

  1. waaaahhhhh kok warnanya begitu ya,,,, sepertinya enak tapi aku nggak suka warnanya... heheheh... maklum kang, anak indigo, semuanya tergantung stimulasi visual..

  2. Anak Nelayan Says:
  3. mantabbb..sepertinya enak tuh gan

About Me

Dapur Orang Bujang
Malaysia
Saya seorang remaja lelaki/ pria lanjang - baru sahaja belajar memasak untuk makanan sendiri juga menjamu kawan-kawan yang datang ke rumah. E-mail saya: orangbujang@ymail.com Saya berketurunan Malindo (darah campurnan Malaysia+ Indonesia)Ayah Jawa dan bonda minang jadi saya Melayu lah hehehee.. Jika ada resepi yang udah anda cobain silah kirimkan bisa kita kongsi aja dechh Jadi mari kita sama-sama mencuba resepi saya -> pasti menjilat jari<- email saya; orangbujang2@yahoo.com
View my complete profile

Awards From Searching Blog

Awards From Searching Blog
10Q

Berhibur Sambil Makan2 :)

SIARAN SETIAP HARI AHAD JAM 2.00/14:00 WAKTU MALAYSIA

BLOG: http://radiokita-malaysia.blogspot.com

Tukang masak handal